Simson Schwalbe Klub
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Böngésző
 
Alkatrész utánpótlásra:
 
Cikkek
Cikkek : Egy '69-es története...

Egy '69-es története...

Röviden a tartalomból

Összességében egy igényes cikk amiből, megtudhatjuk Szabolcs hogyan talált rá a masinára, milyen volt a motor "előző élete", hogy zajlott a rekonstrukció, és mit szólt az első tulajdonos az eredményhez.


Simson Schwalbe (Kr51/1 1969) felújítása.


A profi restaurátorok általában olyan veteránok (autók motorok) megmentésébe fektetik szakértelmüket, amelyek a mai napig élénken élnek a köztudatban, és van némi „társadalmi elismertségük” ha úgytetszik rangjuk is.

Jómagam is szeretnék Norton Navigátorokat, vagy Triumph Trophy-kat látni a garázsban, de sem anyagi lehetőségeim, sem pedig felkészültségem nem teszi ezt lehetővé.

Mivel azonban gyermekkorom óta szívesen barkácsolgatok, és rajongok a régi motorok iránt, úgy döntöttem kell valami, amivel elfoglalom magam, és aminél relatíve csekély anyagi ráfordítással is tetszetős eredményt lehet elérni.

Így esett a választásom a már említett típusra: egy 1969-es Schwalbe-ra. Több mint 1 millió legyártott és eladott darabszám után reméltem én sem csalódom majd, mivel a maga idejében ez egy igen megbízható kismotornak számított.

A ki ide téved annak nyílván nem mondok újat, de a teljesség kedvéért, íme néhány technikai infó:

A Simson kismotorkerékpárgyártás talán egyik legismertebb és legelterjedtebb darabja a 9 altípussal rendelkező KR 51-es, amelyet még a madárszéria tagjai közé sorolhatunk. A motorblokkot 1961 és 1964 között fejlesztették ki, amely az M 53 kódnevet kapta, és amit mi csak "turbós" blokk néven ismerünk. A robogók sorozatgyártása 1964. február elsején indult be, kezdetben háromsebességes blokkal és kéziváltóval voltak szerelve. Jellemzői a 3,4 LE-s, kényszermeghajtású ventillátor által hűtött motorblokk, lendítőkerekes gyújtóberendezés, 6 V 33 W-os gyújtótekercs, 6 V 4,5 Ah-s ólomakkumulátor, 15/15 W-os fényszóróizzó, 18 W-os index- és féklámpaizzó, parkírfény és jelzőkürt.
A Schwalbe-ra a megrendeléstől számítva öt(!) évet kellett várni az egyszerű halandó állampolgárnak.
1964 késő nyarán jelent meg a lábváltós változat, amelyet a kéziváltóssal azonos árban forgalmaztak.
A 1968-as évben több kisebb módosítást hajtottak végre a Schwalbén. A szívórendszert 35 mm-rel meghosszabbították, a kormány alatti burkolatrész alá került a légszűrő, átdolgozták a henger átömlő csatornáit, melynek során 0,2 LE-vel lett erősebb a Schwalbe, és csúcsteljesítményét már 5750-es percenkénti fordulaton leadta. Csökkent a káros vibráció és az üzemanyag-fogyasztás is. Az átdolgozás után a Schwalbe típusjele KR 51/1 lett.

(Forrás:Simson Klub Magyarország)

Valamikor tavaly egy kora tavaszi napon böngészve a hálón találtam egy hirdetést, (rengeteg eladó Fecske van, de a 80ezres fellelt állapotban lévők kirostálása után szűkültek a lehetőségek…) közel volt (BAZ megye Miskolc környéke), és az ára is barátságosnak tűnt.

Felkerekedtem hát és megnéztem magamnak. A történet innentől kezdve sokaknak ismerősen fog hangzani. Idős úriember és neje invitált be a hátsó udvarba, hogy megmutathassák az alku tárgyát. Korának megfelelő állapotú, első ránézésre nem szétnyúzott kismotor kandikált ki a liszteszsákok alól. Kb fél órába telt, mire sikerült megszabadítani a rá nehezedő tehertől, hogy végre szemügyre vehessem teljes valójában.

Leharcolt volt az tény, de rögtön megláttam benne a lehetőséget! Mindene megvolt, ráadásul 90 százalékig típustisztának tűnt…

Az előéletéről annyit sikerült megtudnom, hogy az öreg sosem adta ki a kezéből – még kölcsönbe sem – ö volt az első, és eddig egyetlen tulajdonosa. 1970-ben vásárolta, eredetileg Start szeretett volna, mert az akkoriban sokkal „sportosabbnak” hatott, de a kereskedőnél már csak pult alól jutott volna hozzá, borsos felárért persze. Leginkább munkába járásra, csajozásra használta, ahogy az már lenni szokott… Állítólag ezzel járt udvarolni az asszonynak is. Sztorinak nem utolsó az biztos!

Később jött ugye az autó, és a Fecske kissé a háttérbe szorult. A rendszámot ’82-ben vették le. (Akkor 2 éves voltam!)

Azóta gyakorlatilag nem használták, leszámítva, hogy a tulaj – jó gazdához méltón – néha ment vele egy-két tiszteletkört, csak hogy ne álljon annyit.

Az internettel pedig az unokája ismertette meg, állítólag a hirdetést teljesen egyedül adta fel!

Lényeg a lényeg megalkudtunk! Irányár:40ezer, amit az állapotát elnézve már akkor túlzásnak tartottam. Abban maradtunk, hogy megszámítja nekem 30-ban azzal a feltétellel, hogy ha „kisuvickoltam” (az ő szavai) elviszem, és megmutatom neki a végeredményt.

Egy gyors műszaki ráncfelvarrás (benzin töltés, karburátor tisztítás, és a gázbowden bekötése) után tolásra ugyan, de beindult. És haza is jött a saját lábán. Kb. 30 kilométer 18 év állás után! Rögtön beleszerettem.

Otthon miután tüzetesebben is szemre tudtam vételezni megintcsak nem találtam rajta semmi durva külsérelmi nyomot, leszámítva a rendeltetés szerű használatból eredő kopásokat, fakulásokat, elöregedett alkatrészeket, stb. Következhetett a szétszerelés, az alkotóelemek gondos megtisztítása az évek alatt rárakódott kosztól, olajsártól, és még ki tudja mitől…

A darabokra szedés egyben arra is jó volt, hogy kiderüljön mi az ami hiányzik, amiből be kell szereznem. A környékemen lévő motoros boltok ugyan viszonylag jól felszereltek, (ez köszönhető egyébként a későbbi típusok alkatrészeinek csereszabatossá tételének) ugyanakkor az utángyártott alkatrészek minőségbeli hiányosságaira itt most nem térnék ki. Nyílván mindenki előtt ismert ez a probléma, aki foglalkozott már felújítással.

Futómű: A felni a kisebb karcolásoktól, felverődésektől eltekintve szabályos volt. Felpolíroztam, szerintem szebb, mint újkorában. A küllőkkel már más volt a helyzet, rozsdásak, hajlottak voltak. Kiszedtem őket és a berúgó- váltó karral, a kipufogótartó bilincsekkel, a csomagtartóval és a könyökkel együtt lekrómoztattam őket. (Bátran ajánlom figyelmébe mindenkinek a környéken az edelényi kis műhelyt. Csiszolással, maratással, nikkelezéssel, és krómfinissel együtt sem túl borsos áron és emellett szépen dolgoznak. 12ezer forintomban volt az egész. A kerékagyat saját magam drótkorongoztam alu-tisztára, végül fűzéssel centírrel és újabb 4 ezer forinttal szegényebben a kerekek problematikája megoldódott.
Természetesen egy külső-belső garnitúrára még be kellett ruházni. Isten ments, hogy közel 40 éves gumikat tegyek vissza. A teleszkópokat a tulaj előrelátóan betekerte valamilyen öntapadós fóliával, így annak eltávolítása után gyakorlatilag egy gyári állapotú rúróstagot kaptam. Fékbetétek újra cserélve elől-hátul, bár a bowdenes megoldás miatt még így is van némi halálfélelmem.

 

Burkolat: Kb 10 éve a motort állagmegóvás címszóval ecsettel vastagon lekenték kék festékkel. Ez mondjuk nem volt egy jó ötlet… Következhetett a kapirgálás, bár rövid időn belül rá kellet jönnöm, hogy ehhez én már öreg vagyok, ezért az egész a vázzal együtt rövid úton a homokszóróban végezte. Onnan aztán ment a festőhöz, aki a szórógitt után gyönyörű gyári kék színbe öltöztette. A váz, és a hozzá tartozó egyéb alkatrészek: fékkar első- hátsó lengővillák, kormány, elsővilla kifli, tank ülés megintcsak az én kezem munkáját dicsérik. Ezek festését bevállaltam, részben mert egyre nagyobb kísértést éreztem, hogy kipróbáljam a frissen vásárolt kompresszort, részben pedig azért, mert ezen alkatrészek rejtve vannak.

Az üles egyben volt, bár a huzat kissé szakadt, repedezett, ezért újra lett huzatva egy bördíszműves ismerősöm által. Ennél is igyekeztem korhű benyomásra törekedni.

Blokk: Mint már említettem saját lábán jött haza a kicsike, de bizony volt rajta mit javítgatni bőven. Szét kellett húzni, sajnos. A berúgótengely ellenrúgója kiakadt a fészkéből, ezt rövid úton orvosoltam, viszont a főtengely sem bizonyult használhatónak. A csapágypersely ugyanis vállasra koptatta a tengelyt. 8 ezer forint mínusz, csillog villog, és koreai. Remélem beválik! A felső bronzperselyt tűgörgősre cseréltem, és természetesen az összes rúgós tömítőgyűrű (szimmering) helyére új került, beleértve a főtengelyén kívül a váltó, és berúgótengelyt is. Apropó váltó. Csúszott a kuplung, ezért kapott új lamellákat, a főtengely, és a kuplungkosár primer fogaskerékpáros viszont minden várakozást felülmúlóan gyári állapotban volt, és zajtalanul járt. Ennek örültem. A henger szintén vállas volt, fúrattam, kapott megfelelő méretű dugattyút, és gyűrűket. Ilyen kompresszióval 50 köbcentis motort még nem láttam. Majd a bejáratásnál minden kiderül…

A jobb, és bal oldali deknit a blokkon több fokozatban, különböző finomságú korongokkal políroztam fel. Minden karc eltűnt, és gyakorlatilag tükörfényes alumínium felületet kaptam.

Kipufogót sajnos utángyártottat kellett vennem, noha sok idő elment a kiégetéssel, a krómozó végül nem vállalta be. Pontosabban a méretes horpadások miatt nem kaptam volna kellően tetszetős eredményt.

A porlasztó „zaccmentesítésétől” megkíméltem magam. Egy cimborám a munkahelyén ultrahangos tisztítóval fémtisztára „robbantotta” a karbi minden egyes alkatrészét. Jó volt ránézni komolyan mondom… Gyári méretű fúvókák mindenhol fogyasztás kb. 3 liter. Alapjárat kitűnő, és bombabiztos.

Elektromosság: Szó mi szó találkoztam már összetettebb vezetékhálózattal is, úgyhogy nem sokat gondolkodtam rajta megmenthető-e a régi kábelköteg. Újra lett kötve az egész, ami annál is inkább megnyugtató, mivel a kontakthiba a 6V-os rendszerek esetében elég jelentős hibaforrás. A gyújtásbeállítás indikátorórával történt, és a gyertya (260-as szigorúan) színéből ítélve jól sikerült. Megszakító, kondi cserélve, égők egyenlőre maradtak a gyáriak, bár tervezem egy izzókészlet beszerzését. Akksira egyenlőre nem áldoztam. Állítólag stabilabb tőle a motor járása, bár mágnesgyújtásról lévén szó, ez a mende-monda azért némi fenntartással kezelendő.

Csak egy parkírfénnyel lennék gazdagabb, de hát ki hagy éjszakára bárhól egy ilyen gyöngyszemet. Isten őrizz!

Biztosan sokan érezték már azt a katartikus örömöt, amikor a rengeteg csillogó villogó alkatrész egymás mellett felsorakoztatva csak arra vár, hogy végre a helyére kerüljön.

Az egészben a legszórakoztatóbb munkafázis maga az összerakás. Mivel az ember tudja, hogy hová nyúljon, tudja hogy mit hová tegyen, (feltéve ha következetes volt, és nem ömlesztette körös ládába az alkatrészeket) pofon egyszerű az egész. Talán mondanom sem kell, hogy az összes csavar, gumi, műanyag alkatrész, kábelkötegelő lemez, tömítés, stb. vadonat újra cserélve. Csak a teljesség kedvéért.

Csak bátorítani tudok mindenkit aki hasonló dolgokra adná a fejét. Számtalan helyen leírták már, amit jómagam is csak megerősíteni tudok. Kevés felemelőbb dolog van, mint visszaadni az ilyen öreg járgányok régi fényét, és bár nem szeretnék nagy szavakat használni, de lehet abban valami, hogy ezeknek a motoroknak lelkük van. Ha kapnak egy második esélyt, nagyon meg tudják ám hálálni. Bár aki erre az oldalra látogat, annak szerintem nem mondok újat.

Nem ez volt az első veterán amit sikerült újra életre kelteni, nem is az utolsó. Most éppen egy ’68-as kiadású MZ ES 250-2 Trophy-n dolgozgatok. Valamint van még egy 50-es, egy 1970-ben készült Star is. Szintén madárszéria. Jó egymás mellett látni őket. (Keresztapám szavait idézve „két kis ékszeres doboz b….meg!”) Majd elfelejtettem a TS MZ-t. Egy újonc, 1984-es kiadású 125 köbcentis mindennapos használatban, remek állapotban.

 felújítás alattMz ts 125/2

Nem számoltam ugyan a kilométereket, de tény hogy azóta a két kismotorral keresztűl-kasúl bejártuk az egész Bükköt, a Taktaközt, és a Rónahátot, mindezalatt egyetlen egyszer sem történt a legkisebb műszaki meghibásodás sem! Én csodálkoztam ezen egyébként a legjobban.

Veteránokkal egyébkéni is egy élmény motorozni. Sok örömöt szereznek a gazdájuknak, és a járókelők- köztük egykori motorosoknak is.

Leutaztam vele a tulajhoz Józsibá-hoz. Nem akart hinni a szemének. Azt mondta szívesen visszavásárolná, persze a vételárért! Nem akartam hinni a fülemnek. 

Előtörtek az emlékek: A komának régen Star-ja volt, de ha együtt hasítottak a bálba csak ő úszta meg tiszta ruhával az utat, a koma állig sáros lett… és így tovább.

Fél óra anegdóta után azzal köszönt el, hogy jó látnia milyen jó kezekbe került a kismotorja, és hogy vigyázzak rá.

Na ezzel nem lesz gond!



Széles utat mindenkinek!

Tóth Szabolcs

 
FÓRUM
 
Szakirodalom
 
Szavazások
Milyen típusú írásokra lenne igény?

Beszámoló, mindenféle összejövetelekről (7 / 5%)
Külföldi szakírások fordításai (36 / 25%)
A schwalbe történetéről szóló írások (33 / 23%)
Saját ötletek, igényes átalakítások leírás (67 / 47%)

Szavazatok száma: 143

Létrehozás időpontja:
2008-01-03 19:29:27

Szavazás lezárva:
2008-12-20 17:00:12


Lezárt szavazások
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre