Cikkek : Simson Schwalbe légszűrő karbantartása |
Simson Schwalbe légszűrő karbantartása
Elővetted nagyapád régi simsonját, kitakarítottad a karbit, kipufogót, és a gyújtást is beállítottad, megy is de még sem úgy ahogy a várnád tőle. Ha a rendszer fent említett részei tényleg tiszták, akkor már csak 1 probléma lehet szutykos a levegőrendszer. A cikk ennek a tisztítását próbálkozik bemutatni.
Schwalbe légrendszeri műtét.
(Elöljáróban elnézést a rossz minőségű képekért.)
A belsőégésű motor működéséhez üzemanyag mellett oxigénre is szükség van, ezt mindenki tudja. A levegőszűrő feladata a beszívott levegő tisztítása, a szívás közben létrejövő zaj csökkentése. A tiszta levegőszűrő pozitívan befolyásolja motorunk teljesítményét, üzemanyag fogyasztását, relatívan a motor élettartamát is növeli. Tehát fontos hogy rendszeresen karba legyen tartva a levegőrendszer. Kicsit furcsa hogy levegőrendszer szót használom most, hiszen ezt tudomásom szerint a karburátorban található levegőcsatornákra szokták használni. De akkor mért is használom itt? , a válaszom az hogy a schwalbénál, mint sok minden ez is érdekesen van megoldva. A beszívott levegő egy hosszúnak mondható utat jár be, míg az égéstérbe kerül. A melléket képen ez figyelemmel lehet követni.
Akkor kezdjük el!
Mire lesz szükségünk:
-
2 olyan tál, edény, hordó, kanna, vagy akármi amit már nem akarunk semmire használni.
-
kb.: 2 liter gázolaj
-
csavarhúzó, 10-es 12-es kulcs
-
tiszta rongy
-
egy kis motor olaj
Egyszerű művelet, nagyon messze áll a műtűttől, nem kell megijedni :). Hajtsuk ki a kormány alatt található alumínium takaró lemez rögzítő csavarjait. Ha ez kész itt találjuk a légszűrőbetétet/pogácsát, ezt célszerű kimosni a gázolajban ( szerintem nem baj ha ázik min. egy fél napot). Amíg a pogácsa fürdik, addig vegyük le a motorháztetőt :).
A porlasztót egy két végén eltérő keresztmetszetű gumicső köti össze a légszűrő dobozzal, ezt a csövet vegyük le a 2 rögzítő bilincs meglazítása után. Ha minden igaz lesz benne egy kis piszok, olajmaradék, ezt érdemes kitörölni.
Ezután érdemes megnézni hogy van-e olaj a légszűrődobozban, mert itt szeret összegyűlni, régebben azt hittem ez csak nálam van így, de később hallottam hogy nem. Azért fontos hogy kitisztítsuk a dobozt, mert ha mondjuk 1/3-ig van olajjal akkor csökken a térfogata, megváltozik az adott pillanatban beszívható levegő mennyisége.
A művelet első lépése ként dugjunk egy rongyot a dobozba ha a vége nedves lesz kihúzás után, akkor lehet aláfeküdni a
gépnek.
Ha a motor alatt vagyunk akkor keressük meg a doboz alját, ha megvan akkor tisztítsuk meg a sártól, ha saras. Itt lesz valahol egy lyuk, amit egy műanyag dugó zár, de mi előtt ezt eltávolítanánk tegyük egy edényt a nyílás alá, ha ezt kihagyjuk kellemetlen meglepetés érhet bennünket. Ha kivettük a dugót és kifolyt a trutyi ami a dobozban volt az ujjunkkal próbáljuk meg az esetleges szemcséket ( por, egyéb lerakódások, azt nem tudom hogy ez hogy kerül bele, de azt tudom hogy benne van ) kibogarászni. Végül helyezzük vissza dugót a helyére.
Ha még van kedvünk akkor a porlasztó levegőcsatornáit is kitakaríthatjuk. Ehhez szereljük le a porlasztót, vegyük le az úszóházat, és tegyük be úszni a légszűrő mellé. Menjünk biztosra, hogy itt se legyen semmi hiba lehetőség.
Ha úgy érezzük kiázott a piszok az alkatrészekből, akkor elsőnek vegyük ki a légszűrőt. Finoman ütögessük ki belőle ami benne van, ha ez megtörtént akkor öntsünk motorolajat a pogácsára, úgy hogy a fémszivacs mértékkel, de jó olajos legyen, majd szereljük vissza a kormány alá..
Ezután a porlasztót vegyük ki és fújjunk kompresszor segítségével a levegőcsatornákba ( a 1-2-3 lyukba amelyik a gumicső felől van, a karburátoron). Ha már egyszer leszereltük a karburátort, akkor a fúvókákat is megtisztíthatjuk egy hajszál, vagy egy ecsetszőr segítségével. Majd szereljük vissza a helyére, és tegyük fel a gumi csövet is. Szükség esetén állítsuk be porlasztónkat a megváltozott körülményekhez ( erről van a neten fent egy csomó jó cikk pl.: ez ).
Jó szerelést!
Ujvári Viktor
|