Simson Schwalbe Klub
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Bngsz
 
Alkatrsz utnptlsra:
 
Cikkek
Cikkek : Egy '69-es trtnete...

Egy '69-es trtnete...

Rviden a tartalombl

sszessgben egy ignyes cikk amibl, megtudhatjuk Szabolcs hogyan tallt r a masinra, milyen volt a motor "elz lete", hogy zajlott a rekonstrukci, s mit szlt az els tulajdonos az eredmnyhez.


Simson Schwalbe (Kr51/1 1969) feljtsa.


A profi restaurtorok ltalban olyan veternok (autk motorok) megmentsbe fektetik szakrtelmket, amelyek a mai napig lnken lnek a kztudatban, s van nmi „trsadalmi elismertsgk” ha gytetszik rangjuk is.

Jmagam is szeretnk Norton Navigtorokat, vagy Triumph Trophy-kat ltni a garzsban, de sem anyagi lehetsgeim, sem pedig felkszltsgem nem teszi ezt lehetv.

Mivel azonban gyermekkorom ta szvesen barkcsolgatok, s rajongok a rgi motorok irnt, gy dntttem kell valami, amivel elfoglalom magam, s aminl relatve csekly anyagi rfordtssal is tetszets eredmnyt lehet elrni.

gy esett a vlasztsom a mr emltett tpusra: egy 1969-es Schwalbe-ra. Tbb mint 1 milli legyrtott s eladott darabszm utn remltem n sem csaldom majd, mivel a maga idejben ez egy igen megbzhat kismotornak szmtott.

A ki ide tved annak nylvn nem mondok jat, de a teljessg kedvrt, me nhny technikai inf:

A Simson kismotorkerkprgyrts taln egyik legismertebb s legelterjedtebb darabja a 9 altpussal rendelkez KR 51-es, amelyet mg a madrszria tagjai kz sorolhatunk.A motorblokkot 1961 s 1964 kztt fejlesztettk ki, amely az M 53 kdnevet kapta, s amit mi csak "turbs" blokk nven ismernk. A robogk sorozatgyrtsa 1964. februr elsejn indult be, kezdetben hromsebessges blokkal s kzivltval voltak szerelve. Jellemzi a 3,4 LE-s, knyszermeghajts ventilltor ltal httt motorblokk, lendtkerekes gyjtberendezs, 6 V 33 W-os gyjttekercs, 6 V 4,5 Ah-s lomakkumultor, 15/15 W-os fnyszrizz, 18 W-os index- s fklmpaizz, parkrfny s jelzkrt.
A Schwalbe-ra a megrendelstl szmtva t(!) vet kellett vrni az egyszer haland llampolgrnak.
1964 ks nyarn jelent meg a lbvlts vltozat, amelyet a kzivltssal azonos rban forgalmaztak.
A 1968-as vben tbb kisebb mdostst hajtottak vgre a Schwalbn. A szvrendszert 35 mm-rel meghosszabbtottk, a kormny alatti burkolatrsz al kerlt a lgszr, tdolgoztk a henger tml csatornit, melynek sorn 0,2 LE-vel lett ersebb a Schwalbe, s cscsteljestmnyt mr 5750-es percenknti fordulaton leadta. Cskkent a kros vibrci s az zemanyag-fogyaszts is. Az tdolgozs utn a Schwalbe tpusjele KR 51/1 lett.

(Forrs:Simson Klub Magyarorszg)

Valamikor tavaly egy kora tavaszi napon bngszve a hln talltam egy hirdetst, (rengeteg elad Fecske van, de a 80ezres fellelt llapotban lvk kirostlsa utn szkltek a lehetsgek…) kzel volt (BAZ megye Miskolc krnyke), s az ra is bartsgosnak tnt.

Felkerekedtem ht s megnztem magamnak. A trtnet innentl kezdve sokaknak ismersen fog hangzani. Ids riember s neje invitlt be a hts udvarba, hogy megmutathassk az alku trgyt. Kornak megfelel llapot, els rnzsre nem sztnyzott kismotor kandiklt ki a liszteszskok all. Kb fl rba telt, mire sikerlt megszabadtani a r nehezed tehertl, hogy vgre szemgyre vehessem teljes valjban.

Leharcolt volt az tny, de rgtn meglttam benne a lehetsget! Mindene megvolt, radsul 90 szzalkig tpustisztnak tnt…

Az elletrl annyit sikerlt megtudnom, hogy az reg sosem adta ki a kezbl – mg klcsnbe sem – volt az els, s eddig egyetlen tulajdonosa. 1970-ben vsrolta, eredetileg Start szeretett volna, mert az akkoriban sokkal „sportosabbnak” hatott, de a kereskednl mr csak pult all jutott volna hozz, borsos felrrt persze. Leginkbb munkba jrsra, csajozsra hasznlta, ahogy az mr lenni szokott… lltlag ezzel jrt udvarolni az asszonynak is. Sztorinak nem utols az biztos!

Ksbb jtt ugye az aut, s a Fecske kiss a httrbe szorult. A rendszmot ’82-ben vettk le. (Akkor 2 ves voltam!)

Azta gyakorlatilag nem hasznltk, leszmtva, hogy a tulaj – j gazdhoz mltn – nha ment vele egy-kt tiszteletkrt, csak hogy ne lljon annyit.

Az internettel pedig az unokja ismertette meg, lltlag a hirdetst teljesen egyedl adta fel!

Lnyeg a lnyeg megalkudtunk! Irnyr:40ezer, amit az llapott elnzve mr akkor tlzsnak tartottam. Abban maradtunk, hogy megszmtja nekem 30-ban azzal a felttellel, hogy ha „kisuvickoltam” (az szavai) elviszem, s megmutatom neki a vgeredmnyt.

Egy gyors mszaki rncfelvarrs (benzin tlts, karburtor tisztts, s a gzbowden bektse) utn tolsra ugyan, de beindult. s haza is jtt a sajt lbn. Kb. 30 kilomter 18 v lls utn! Rgtn beleszerettem.

Otthon miutn tzetesebben is szemre tudtam vtelezni megintcsak nem talltam rajta semmi durva klsrelmi nyomot, leszmtva a rendeltets szer hasznlatbl ered kopsokat, fakulsokat, elregedett alkatrszeket, stb. Kvetkezhetett a sztszerels, az alkotelemek gondos megtiszttsa az vek alatt rrakdott kosztl, olajsrtl, s mg ki tudja mitl…

A darabokra szeds egyben arra is j volt, hogy kiderljn mi az ami hinyzik, amibl be kell szereznem. A krnykemen lv motoros boltok ugyan viszonylag jl felszereltek, (ez ksznhet egybknt a ksbbi tpusok alkatrszeinek csereszabatoss ttelnek) ugyanakkor az utngyrtott alkatrszek minsgbeli hinyossgaira itt most nem trnk ki. Nylvn mindenki eltt ismert ez a problma, aki foglalkozott mr feljtssal.

Futm: A felni a kisebb karcolsoktl, felverdsektl eltekintve szablyos volt. Felpolroztam, szerintem szebb, mint jkorban. A kllkkel mr ms volt a helyzet, rozsdsak, hajlottak voltak. Kiszedtem ket s a berg- vlt karral, a kipufogtart bilincsekkel, a csomagtartval s a knykkel egytt lekrmoztattam ket. (Btran ajnlom figyelmbe mindenkinek a krnyken az edelnyi kis mhelyt. Csiszolssal, maratssal, nikkelezssel, s krmfinissel egytt sem tl borsos ron s emellett szpen dolgoznak. 12ezer forintomban volt az egsz. A kerkagyat sajt magam drtkorongoztam alu-tisztra, vgl fzssel centrrel s jabb 4 ezer forinttal szegnyebben a kerekek problematikja megolddott.
Termszetesen egy kls-bels garnitrra mg be kellett ruhzni. Isten ments, hogy kzel 40 ves gumikat tegyek vissza. A teleszkpokat a tulaj elreltan betekerte valamilyen ntapads flival, gy annak eltvoltsa utn gyakorlatilag egy gyri llapot rrstagot kaptam. Fkbettek jra cserlve ell-htul, br a bowdenes megolds miatt mg gy is van nmi hallflelmem.

Burkolat: Kb 10 ve a motort llagmegvs cmszval ecsettel vastagon lekentk kk festkkel. Ez mondjuk nem volt egy j tlet… Kvetkezhetett a kapirgls, br rvid idn bell r kellet jnnm, hogy ehhez n mr reg vagyok, ezrt az egsz a vzzal egytt rvid ton a homokszrban vgezte. Onnan aztn ment a festhz, aki a szrgitt utn gynyr gyri kk sznbe ltztette. A vz, s a hozz tartoz egyb alkatrszek: fkkar els- hts lengvillk, kormny, elsvilla kifli, tank ls megintcsak az n kezem munkjt dicsrik. Ezek festst bevllaltam, rszben mert egyre nagyobb ksrtst reztem, hogy kiprbljam a frissen vsrolt kompresszort, rszben pedig azrt, mert ezen alkatrszek rejtve vannak.

Az les egyben volt, br a huzat kiss szakadt, repedezett, ezrt jra lett huzatva egy brdszmves ismersm ltal. Ennl is igyekeztem korh benyomsra trekedni.

Blokk: Mint mr emltettem sajt lbn jtt haza a kicsike, de bizony volt rajta mit javtgatni bven. Szt kellett hzni, sajnos. A bergtengely ellenrgja kiakadt a fszkbl, ezt rvid ton orvosoltam, viszont a ftengely sem bizonyult hasznlhatnak. A csapgypersely ugyanis vllasra koptatta a tengelyt. 8 ezer forint mnusz, csillog villog, s koreai. Remlem bevlik! A fels bronzperselyt tgrgsre cserltem, s termszetesen az sszes rgs tmtgyr (szimmering) helyre j kerlt, belertve a ftengelyn kvl a vlt, s bergtengelyt is. Aprop vlt. Csszott a kuplung, ezrt kapott j lamellkat, a ftengely, s a kuplungkosr primer fogaskerkpros viszont minden vrakozst fellmlan gyri llapotban volt, s zajtalanul jrt. Ennek rltem. A henger szintn vllas volt, frattam, kapott megfelel mret dugattyt, s gyrket. Ilyen kompresszival 50 kbcentis motort mg nem lttam. Majd a bejratsnl minden kiderl…

A jobb, s bal oldali deknit a blokkon tbb fokozatban, klnbz finomsg korongokkal polroztam fel. Minden karc eltnt, s gyakorlatilag tkrfnyes alumnium felletet kaptam.

Kipufogt sajnos utngyrtottat kellett vennem, noha sok id elment a kigetssel, a krmoz vgl nem vllalta be. Pontosabban a mretes horpadsok miatt nem kaptam volna kellen tetszets eredmnyt.

A porlaszt „zaccmenteststl” megkmltem magam. Egy cimborm a munkahelyn ultrahangos tiszttval fmtisztra „robbantotta” a karbi minden egyes alkatrszt. J volt rnzni komolyan mondom… Gyri mret fvkk mindenhol fogyaszts kb. 3 liter. Alapjrat kitn, s bombabiztos.

Elektromossg: Sz mi sz tallkoztam mr sszetettebb vezetkhlzattal is, gyhogy nem sokat gondolkodtam rajta megmenthet-e a rgi kbelkteg. jra lett ktve az egsz, ami annl is inkbb megnyugtat, mivel a kontakthiba a 6V-os rendszerek esetben elg jelents hibaforrs. A gyjtsbellts indiktorrval trtnt, s a gyertya (260-as szigoran) sznbl tlve jl sikerlt. Megszakt, kondi cserlve, gk egyenlre maradtak a gyriak, br tervezem egy izzkszlet beszerzst. Akksira egyenlre nem ldoztam. lltlag stabilabb tle a motor jrsa, br mgnesgyjtsrl lvn sz, ez a mende-monda azrt nmi fenntartssal kezelend.

Csak egy parkrfnnyel lennk gazdagabb, de ht ki hagy jszakra brhl egy ilyen gyngyszemet. Isten rizz!

Biztosan sokan reztk mr azt a katartikus rmt, amikor a rengeteg csillog villog alkatrsz egyms mellett felsorakoztatva csak arra vr, hogy vgre a helyre kerljn.

Az egszben a legszrakoztatbb munkafzis maga az sszeraks. Mivel az ember tudja, hogy hov nyljon, tudja hogy mit hov tegyen, (feltve ha kvetkezetes volt, s nem mlesztette krs ldba az alkatrszeket) pofon egyszer az egsz. Taln mondanom sem kell, hogy az sszes csavar, gumi, manyag alkatrsz, kbelktegel lemez, tmts, stb. vadonat jra cserlve. Csak a teljessg kedvrt.

Csak btortani tudok mindenkit aki hasonl dolgokra adn a fejt. Szmtalan helyen lertk mr, amit jmagam is csak megersteni tudok. Kevs felemelbb dolog van, mint visszaadni az ilyen reg jrgnyok rgi fnyt, s br nem szeretnk nagy szavakat hasznlni, de lehet abban valami, hogy ezeknek a motoroknak lelkk van. Ha kapnak egy msodik eslyt, nagyon meg tudjk m hllni. Br aki erre az oldalra ltogat, annak szerintem nem mondok jat.

Nem ez volt az els vetern amit sikerlt jra letre kelteni, nem is az utols. Most ppen egy ’68-as kiads MZ ES 250-2 Trophy-n dolgozgatok. Valamint van mg egy 50-es, egy 1970-ben kszlt Star is. Szintn madrszria. J egyms mellett ltni ket. (Keresztapm szavait idzve „kt kis kszeres doboz b….meg!”) Majd elfelejtettem a TS MZ-t. Egy jonc, 1984-es kiads 125 kbcentis mindennapos hasznlatban, remek llapotban.

feljts alattMz ts 125/2

Nem szmoltam ugyan a kilomtereket, de tny hogy azta a kt kismotorral keresztl-kasl bejrtuk az egsz Bkkt, a Taktakzt, s a Rnahtot, mindezalatt egyetlen egyszer sem trtnt a legkisebb mszaki meghibsods sem! n csodlkoztam ezen egybknt a legjobban.

Veternokkal egybkni is egy lmny motorozni. Sok rmt szereznek a gazdjuknak, s a jrkelk- kztk egykori motorosoknak is.

Leutaztam vele a tulajhoz Jzsib-hoz. Nem akart hinni a szemnek. Azt mondta szvesen visszavsroln, persze a vtelrrt! Nem akartam hinni a flemnek.

Eltrtek az emlkek: A komnak rgen Star-ja volt, de ha egytt hastottak a blba csak szta meg tiszta ruhval az utat, a koma llig sros lett… s gy tovbb.

Fl ra anegdta utn azzal ksznt el, hogy j ltnia milyen j kezekbe kerlt a kismotorja, s hogy vigyzzak r.

Na ezzel nem lesz gond!



Szles utat mindenkinek!

Tth Szabolcs

 
FRUM
 
Szakirodalom
 
Szavazsok
Milyen tpus rsokra lenne igny?

Beszmol, mindenfle sszejvetelekrl (7 / 5%)
Klfldi szakrsok fordtsai (36 / 25%)
A schwalbe trtnetrl szl rsok (33 / 23%)
Sajt tletek, ignyes talaktsok lers (67 / 47%)

Szavazatok szma: 143

Ltrehozs idpontja:
2008-01-03 19:29:27

Szavazs lezrva:
2008-12-20 17:00:12


Lezrt szavazsok
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!